enesetunne.ee > noor > ärevushäire > eneseabivõtted paanikahoo korral

Paanikahoog on äge ärevuse esinemisvorm. Inimene võib kogeda väga ekstreemset õudu koos erinevate füüsiliste sümptomite ning painavate mõtetega (näiteks: hirm kaotada enda üle kontroll, hirm minna hulluks, hirm saada südameatakk, hirm surra). Paanikahoo kogemine tekitab sageli hirmu uue paanikahoo ees, mis kahjuks suurendab uue paanikahoo tekkimise tõenäosust. Kuigi paanikahood on väga hirmutavad, on need tegelikult ohutud – nendega ei kaasne südameatakki, surma ega muud haigust.

Paanikahooga toimetulekut lihtsustab:

  • Tuleta endale meelde, et paanikahoog möödub
  • Tuleta enda meelde, et paanikahoog ei ole tegelikult ohtlik
  • Meenuta kordi, mil tulid sarnastes olukordades hästi toime
  • Kujutle mõnda kallist inimest ennast toetamas ja julgustamas
  • Keskendu käesolevale hetkele ja välistele asjadele enda ümber – vaatle nende asjade kuju, värvi, kuula nende häält
  • Katkesta hetkeks pooleli olevate asjadega tegelemine – hinga aeglasemalt ja rahulikumalt (aga ole tähelepanelik, et sa hinge kinni ei hoiaks) ning seejärel jätka rahulikumal viisil pooleli jäänud asjadega tegelemist
  • Hinga sügavalt välja, siruta end pikaks ning seejärel lõdvesta kogu keha
  • Kui suudad, tegele mingi kergema füüsilise tegevusega (näiteks mine jalutama)
  • Vihastu! Ära lase ärevusel ega praegusel olukorral võita!

, ,