enesetunne.ee > noor > ärevushäire > negatiivne mõtlemine

Oma mõtetega loome me suures osas elu, milles me elame. Hinda oma mõtlemismustrite adekvaatsust. Kui saad aru, et kaldud mõtlema negatiivselt, siis tegele oma negatiivse mõtlemismustriga. Püüa näha tavapärase mõtlemisviisi asemel alternatiivseid tõlgendusi olukordadele, milles sa oled.

  • Kas sa oled enda vastu liiga karm? Kas sa keskendud oma ebaõnnestumistele ja unustad saavutatud edu? Kas sa nõuad endalt täiuslik olemist?
  • Kas sa kipud tegema sääsest elevanti? Kas sa kaldud mõtlema kategooriates hea-halb ja must-valge ning eeldad, et ebaõnnestumine on täielik katastroof?
  • Kas sa muretsed oma tuleviku pärast? Kas sa eeldad, et tead, mis tulevikus juhtub? Milliseid tõendusmaterjale sul on, et su hirmud on põhjendatud? Kas sa hindad oma ebaedu tõenäosust suuremaks kui see tegelikult on?  Kas sa hirmutad end mõtetega olukordadest, milles sa praegu ei ole ja mis ei pruugi üldse juhtudagi?
  • Kas sa võrdled end teistega? Eeldad, et kõik teised on sinust edukamad? Kas sa tegelikult tead, mida teised tunnevad või kuidas nad igapäevaset toime tulevad?

Me loome suures osas ise maailma, milles me elame. Kui me mõtleme negatiivselt, keskendume vaid puudustele ja oleme kriitilised, siis just sellist maailma me endale loomegi. Oma ebaadekvaatsete mõtete muutmise abil saame palju ära teha! Keegi ei suuda üleöö üdini positiivselt mõtlema hakata, kuid iga päeva oma mõtteid jälgides ja korrigeerides, astume eesmärgile aina lähemale.

Ebaadekvaatne mõtlemine

  • „Ma teen end kõikide nende uute inimeste ees täiesti lolliks – ma ei meeldi neile“
  • „Kukun kindlasti selle eksami läbi“

Asjakohane mõtlemine

  • „Siin on palju inimesi, kes on niisama ärevad kui mina ise. Püüan olla teiste vastu sõbralik ja meeldiv – nii meeldin teistele ja saan uusi sõpru“
  • „Olen eksamiks õppimisega vaeva näinud ning ka kodutööga sain kenasti hakkama. See aine on küll raske, kuid see ei tähenda, et eksamil põrun“

, ,