enesetunne.ee > noor > depressioon > kuidas end ise depressiooni korral aidata? > eneseabi depressiooni korral > hoolitse enda eest

Depressioonist tervenemiseks tuleb sul iseenda eest hoolitseda. See tähendab tervislikku elustiili, stressiga toimetuleku õppimist, kohustuste tasakaalustamist meeldivate tegevustega.

  • Sea eesmärgiks 8 tundi päevas magada. Tavaliselt kaasnevad depressiooniga uneprobleemid. Mõned magavad liiga vähe, teised jällegi liiga palju – mõlemal juhul kannatab selle all sinu meeleolu.
  • Viibi iga päev värskes õhus, võimalusel päikese käes. Päevavalguse puudumine võib depressiooni süvendada. Et rohkem päevavalguses viibida, käi õues jalutamas, mine jaluta kohvikusse, sõbrale külla vms. Võta esialgu eesmärgiks viibida vähemalt 15 minutit päevavalguse käes ning püüa õues viibitud aega tasapisi suurendada.
  • Ole tähelepanelik oma stressitaseme suhtes. Liigne stress mitte ainult ei pikenda ega raskenda depressiooni, vaid võib selle ka vallandada. Mõtle kõikide asjade peale, mis sinu elus stressi tekitavad (näiteks: liigne õpi- või töökoormus, probleemid lähedastega). Seejärel mõtle, kuidas nendega seonduvaid pingeid vältida või nende mõju minimiseerida.
  • Hakka kasutama lõõgastustehnikaid. Igapäevane lõõgastustehnikate kasutamine aitab depressiooni sümptomeid leevendada, stressi maandada ning positiivseid emotsioone (rõõm, rahulolutunne) kogeda. Võid proovida joogat, sügavat hingamist, progressiivset lihaste lõõgastamist, meditatsiooni või mõnda muud lõõgastavat tehnikat.
  • Tegele lemmikloomaga. Kuigi miski ei vähenda inimsuhete olulisust, pakuvad ka loomad rõõmu ja seltsi ning aitavad üksildustunnet vähendada. Nad aitavad meil tunda end vajalikuna, mis on võimas vastumürk depressioonile.

Tegele asjadega, mida sa naudid (või varasemalt nautisid). Sa ei saa sundida end tundma rõõmu või naudingut, kuid sa saad tegeleda asjadega, mida sa varem nautisid. Selleks võib olla varasem hobi, mõni spordiala, muusikaline tegevus, kunst. Sunni end tegutsema – isegi kui sa selleks soovi ei tunne. See ei ravi depressiooni koheselt, kuid aitab sul olla optimistlikum ja energilisem.

Loo endale isiklik „heaolu tööriistakast“. Koosta nimekiri asjadest, mis aitavad sul oma meeleolu tõsta. Need võivad olla mistahes strateegiad, tegevused või oskused, mis sind varasemalt on aidanud. Mida rohkem vahendeid depressiooniga toimetulekuks suudad välja mõelda, seda parem. Ja tegele iga päev mõne tegevusega, mille oled kirja pannud – isegi, kui tunned end juba paremini.

,