enesetunne.ee > noor > depressioon > kuidas end ise depressiooni korral aidata? > eneseabi depressiooni korral > tegele oma negatiivsete mõtetega > näiteid mõtlemisviisidest, mis süvendavad depressiooni
  • „kõik või mitte midagi“ mõtlemine – kõike nähakse kategooriates must ja valge, hea ja halb – vahepealne variant puudub („kui ma ei suuda seda vigadeta ära teha, olen läbikukkuja“)
  • liigne üldistamine – üksiku negatiivse sündmuse põhjal üldise hinnangu andmine („ma ei suuda mitte midagi õigesti teha“)
  • filtreerimine – keskendumine negatiivsele, seejuures positiivseid sündmusi ingnoreerides („mulle öeldi, et tegin põhjaliku ja huvitava töö, kuid oleksin võinud olla konkreetsem – nad ei ole mu tööga rahul…tegin halva töö“)
  • positiivse likvideerimine – põhjuste väljamõtlemine, miks positiivsed sündmused ei loe („ta ütles, et tal oli minuga tore, kuid olen kindel, et ta oli lihtsalt viisakas“)
  • ennatlike järelduste tegemine – negatiivsete järelduste tegemine, ilma tegeliku  tõendusmaterjalita („ta lubas helistada, kuid ei teinud seda – ta ei taha mind näha…ta kindlasti peab mind igavaks“)
  • „pean“ ja „ei tohi“ – enesele reeglite kehtestamine, mida peab ja ei tohi teha ning reeglite vastu eksimise korral iseendaga kurjustamine
  • sildistamine – eksimuste põhjal iseenda hindamine („olen rumal“, „olen saamatu“)

 

, , ,