enesetunne.ee > noor > enesetapumõtted > kuidas end ise enesetapumõtete korral aidata?

Paljud inimesed kogevad elu jooksul enesetapumõtteid. Ära unusta, et sa ei ole hull ega nõrk! Sul on lihtsalt väga valus ja sa ei suuda selle koormaga toime tulla. Kuitahes lootusetu su olukord ka ei tundu, on tegelikult peaaegu kõik probleemid lahendatavad ning elu saab paremini edasi minna. Sa ei pea lahendama oma probleeme üksi – me kõik vajame mõnikord teiste abi! Ümberringi on palju inimesi, kes tahavad aidata (sõbrad, pere, nõustajad, arstid, psühholoogid, psühhiaatrid) – võta nende abi vastu ja õige pea läheb kergemaks!

  • Luba endale, et sa ei vii kohe oma plaani ellu. Kuigi sul on praegu väga valus – luba, et ootad natuke aega. Oota nädal – või kui see tundub liiga palju, siis vähemalt 24 tundi.
  • Ära jäta oma mõtteid vaid enda teada. Räägi oma mõtetest ja tunnetest kellelegi, keda usaldad. Selleks võib olla sõber, pereliige, arst, terapeut, õpetaja, kolleeg, treener või ükskõik kes, kellele oled valmis end avama. Ära lase hirmul, häbi- või süütundel ennast takistada – ainuüksi oma mõtetest ja tunnetest rääkimine võib märkimisväärselt su enesetunnet kergendada. Sellised saladused on rasked kanda!
  • Ütle teisele inimesele sama, mida ütled endale. Kui sul on plaan end tappa, räägi ka oma plaanist.
  • Väljendid nagu „ma ei suuda enam“ või „nüüd on kõik“ on ebamäärased ega selgita sinu olukorra tõsidust. Ütle selgelt, et tahad enesetappu teha.
  • Kui sul on liiga raske sellest rääkida, püüa oma mõtted, tunded ja plaanid kirja panna. Anna see kiri inimesele, keda usaldad ja ole tema juures ajal, mil ta seda loeb.
  • Sisenda endale, et sul hakkab parem! Kuigi sul on väga raske, püüa mõelda lootusrikkalt! Ära veereta peas mõtteid enesetapust, sest nii võib valu ja soov surra veelgi tugevaks muutuda. Püüa kõiki negatiivseid mõtteid vältida. Otsi mõni tegevus, mis aitab sul oma mõtteid kõrvale juhtida.
  • Viska ära või anna kellegi kätte hoiule asjad, millega plaanisid enesetappu teha.
  • Väldi alkoholi ja narkootilisi aineid. Sa võid ennast alkoholi või narkootikume tarvitades veelgi halvemini tundma hakata.
  • Väldi tegevusi, mis sind kurvaks muudavad. Ära kuula kurvastavat muusikat, ära vaata kurvastavaid pilte ega loe kurvastavaid kirju. Kui mingi konkreetne koht muudab sind kurvemaks, siis väldi seda kohta.
  • Ära ole üksi! Üksi olemine teeb su enesetunde vaid halvemaks. Püüa iga päev kellegagi näost-näkku kohtuda. Saa mõne sõbraga kokku, veeda aega perega. Kui see ei ole mingil põhjusel võimalik, siis helista kriisitelefoni numbril.
  • Tegele asjadega, mis sulle varem rõõmu valmistasid! Sa võid tunda, et sul on võimatu midagi nautida või millegi üle rõõmustada, kuid kasvõi sunni end varem meeldinud tegevusi tegama.
  • Otsi abi! On palju inimesi, kes saavad ja tahavad sind aitada. Võta see abi vastu! Sa saad end taas hästi tunda!

Miks sa end nii tunned?

Mida teha, kui enesetapumõtted on vaibunud?

Kuid saad ka kohe praegu ennast aitama hakata:

, ,