enesetunne.ee > noor > kuidas vaimset tervist hoida? > hoia stressitaset kontrolli all > kuidas hoida stressitaset kontrolli all

hoia sõprade ja perega häid suhteid! Lähisuhted on heaolu seisukohalt väga olulised. Kui sul pole parasjagu võimalik kallite inimeste seltskonnas olla, võib aidata ka helistamine või kirjutamine.

  • aktsepteeri ennast sellisena, nagu sa oled! Mõni inimene on „sündinud naljahammas“, teine on tugev luules, muusikas või matemaatikas. Meil kõigil on tugevamad ja nõrgemad küljed –  ära võrdle end teistega ega püüa olla keegi teine, vaid aktsepteeri end sellisena nagu oled.
  • räägi oma tunnetest! Tunnetest rääkimine ei ole märk nõrkusest, vaid hoolitsemine enda heaolu eest. Tunnete allasurumine võib kahjustada sinu tervist ja su lähisuhteid. Kui keegi on sulle haiget teinud või sinuga ülekohtuselt käitunud, hoidu süüdistustest – räägi lihtsalt sellest, mida sa tunned!
  • söö tervislikult! Toitumise ja vaimse tasakaalu vahel on otsene seos – söö mitmekesiselt, eelista naturaalseid ja kodus valmistatud toite ning väldi suhkru- ja rasvarikkaid ning töödeldud toite.
  • liigu palju! Liikumine tõstab meeleolu, enesehinnangut ja keskendumisvõimet ning annab hea une.
  • puhka! Puhkus võib olla nii aktiivne (mõni asendustegevus) kui passiivne (mitte millegi tegemine). Ole enda suhtes tähelepanelik – „kuula“, mida su keha parasjagu vajab.
  • tegele asjadega, mida naudid! On sul mõni huviala, millega tegeledes kaob ajataju? Kui ei, siis proovi see enda jaoks leida – see aitab unustada mured, tõstab tuju ning enesetunnet.
  • küsi vajadusel abi! Kõigil on mõnikord raske. Kui tunned, et keegi saab sinu koormat vähendada, siis küsi abi. Kui tunned, et mured ja probleemid hakkavad häirima elu, räägi sõprade või pereliikmetega, otsi abi internetist või mõnelt spetsialistilt. Võib-olla leiad sobiva spetsialisti siit.
  • hooli teistest! Uurimused on näidanud, et teiste aitamine maandab pingeid ja suurendab õnnetunnet. Eesmärgipärane ja mõtestatud tegevus on osutunud efektiivsemaks ja püsivamaks vahendiks õnnelikkuse suurendamiseks kui iseendale naudingute pakkumine (premeerimine hea söögi/joogiga, millegi ilusa ostmine, lõbutsemine jms).
  • keskendu heale! Kindlasti on su elus asju, mis on toredad ja millest tunned rõõmu – keskendu neile. Märka ja tunne rõõmu ka väikestest asjadest – ilus hommik, lõõgastav vann, kohtumine lähedasega.
  • ära muretse juba juhtunu pärast – seda enam muuta ei saa. Ka tulevik on alles ees – praeguses hetkes saad vaid mõelda, mida teha selleks, et eelseisev sündmus oleks rõõmustavam (näiteks eksamiks edukaks sooritamiseks selleks õppimine)
  • pane oma eesmärgid paika! Küsi endalt, mida sa oma elult soovid ning pane oma eesmärgid paika. Oluline on, et need eesmärgid oleksid realistilikud ja saavutatavad. Ja tunnusta end selle eest, kui oled oma eesmärgile lähemale jõudnud.
  • ära põgene probleemide ees, vaid lahenda need! Probleemide mõtetes ketramine ja süüdlase otsimine kulutab asjatult energiat, tekitab stressi ega lase edasi liikuda. Süüdlase otsimise ja muretsemise asemel mõtle võimalike lahenduste peale ning liigu soovitud lahenduse suunas.

,