enesetunne.ee > noor > kuidas vaimset tervist hoida? > mõtlemise kontrollimine > märka ja muuda
  • mustvalgeid mõtlemismustreid (õige/ vale, hea/halb: „kui ma oma tulemust ei paranda, pole mõtet edasi üritadagi“)
  • keskendumist vaid negatiivsele (filtreerides välja positiivse: „koolis öeldi, et mul oli ilus kirjand, aga peaksin oma lugemust tõstma – neile ei meeldinud mu kirjand!“)
  • üldistamist (alati, kunagi jms sõnad: „minu käes läheb alati kõik nässu“)
  • „pean“-lauseid („Ma pean selle hästi sooritama“)
  • sildistamist (pidev enda või teiste kohta hinnangute andmine, nagu „loll“, „mõttetu“, „kole“)
  • ennatlike järelduste tegemist („Ta ei helistanud – ta ei soovi minuga enam tegemist teha“)
  • „sääsest elevandi tegemine“ (kõige hullema stsenaariumi ettekujutamine: „läksime eile tülli – olen nüüd oma parimast sõbrast ilma“)

Negatiivsete mõtlemismustrite muutmiseks püüa vaadelda olukordi kõrvalseisjana. Leia tõendeid, mis räägivad sinu mõtetele vastu. Hinda ennast samamoodi, nagu sa hindad teisi. Ära unusta, et keegi ei ole täiuslik ja kõik teevad vigu – vead on lubatud ka sulle. Kogemustest ja vigadest me õpimegi.

,