enesetunne.ee > noor > söömishäire > kuidas end ise söömishäire korral aidata (anoreksia, buliimia)? > eneseabi söömishäire korral > õpi uusi toimetulekustrateegiaid

Söömishäirete põhjus ei peitu toidus ega söömises. Söömishäired on tekkinud raskustest toime tulla oma valusate emotsioonidega (viha, enesepõlgus, haavatavus, hirm). Seega on söömishäire oma emotsioonidega toimetuleku viis – hoolimata sellest, kas sinu probleem seisneb söömisest hoidumises, liigses söömises või toidu väljutamises (oksendamine, lahtistite kasutamine). Tervislikumad viisid oma emotsioonidega toime tulla on õpitavad.

Esimese asjana peaksid selgusele jõudma selles, mis sind tegelikult endast välja viib. Pea meeles, et „paks“ ei ole emotsioon. Seega – kui tunned end paksu ja ebaatraktiivsena, siis peatu ja küsi endalt, mis tegelikult toimub. Oled sa millegi pärast endast väljas? Depressioonis? Stressis? Üksildane? Kui oled oma tegelikule probleemile jälile saanud, on sul võimalik valida sobivam viis sellega tegelemiseks kui enese näljutamine või liigne söömine.

Emotsioonid: mida teha

  • Luba endal lähedaste ringis olla haavatav
  • Luba endal tunda kõiki emotsioone (nii positiivseid kui negatiivseid)
  • Ole avatud ja aktsepteeri kõiki oma emotsioone
  • Lase oma emotsioonidel tulla ja minna
  • Otsi probleemide korral lohutust lähedastelt

Emotsioonid: mida mitte teha

  • Ära teeskle, et sa ei tunne midagi/saanud haiget
  • Ära lase end häbistada või alandada emotsioonide väljanäitamise pärast
  • Ära väldi ega suru alla ebamugavaid tundeid
  • Ära karda kaotada emotsioonide tõttu enda üle kontrolli
  • Ära lohuta end probleemide korral toiduga

, , ,