enesetunne.ee > spetsialist > kuidas vaimset tervist hoida? > hoia stressitaset kontrolli all > stressitaseme kontrolli all hoidmiseks
  • hoia sõprade ja perega häid suhteid! Lähisuhted on heaolu seisukohalt väga olulised. Kui sul pole parasjagu võimalik kallite inimeste seltskonnas viibida, võib abiks olla ka neile helistamine või kirjutamine.
  • aktsepteeri ennast sellisena, nagu sa oled! Mõni inimene on „sündinud naljahammas“, teine on hea näputöös ja kolmas hoopis spordis. Meil kõigil on tugevamad ja nõrgemad küljed – ära võrdle end teistega ega püüa olla keegi teine. Aktsepteeri ennast!
  • räägi oma tunnetest! Tunnetest rääkimine ei ole märk nõrkusest. See on iseenda ja oma heaolu eest hoolitsemine. Tunnete allasurumine mõjub halvasti nii tervisele kui lähisuhete kvaliteedile. Kui keegi on sulle haiget teinud või sinuga ülekohtuselt käitunud, hoidu süüdistustest – räägi lihtsalt sellest, mida sa tunned.
  • toitu tervislikult! Toitumise ja vaimse tasakaalu vahel on otsene seos – söö mitmekesiselt, eelista naturaalseid ja kodus valmistatud toite ning väldi suhkru- ja rasvarikkaid ning töödeldud toite.
  • liigu palju! Liikumine tõstab meeleolu, enesehinnangut ja keskendumisvõimet ning annab hea une.
  • puhka! Puhkus võib olla nii aktiivne (mõni asendustegevus) kui passiivne (mitte millegi tegemine). Ole enda suhtes tähelepanelik – „kuula“, mida su keha parasjagu vajab.
  • tegele asjadega, mida naudid! On sul mõni huviala, millega tegeledes kaob ajataju? Kui ei, siis proovi see enda jaoks leida – see aitab unustada mured, tõstab tuju ning enesetunnet.
  • küsi vajadusel abi! Kõigil on mõnikord raske. Kui tunned, et keegi saab sinu koormat kergendada, siis küsi abi. Kui tunned, et mured ja probleemid hakkavad häirima elu, räägi sõprade või pereliikmetega, otsi abi internetist või mõnelt spetsialistilt.
  • hooli teistest! Uurimused on näidanud, et teiste aitamine maandab pingeid ja suurendab õnnetunnet. Eesmärgipärane ja mõtestatud tegevus on osutunud efektiivsemaks ja püsivamaks vahendiks õnnetunde saavutamisel ning säilitamisel kui iseendale naudingute pakkumine (premeerimine hea söögi/joogiga, millegi ilusa ostmine, lõbutsemine jms).
  • keskendu heale! Kindlasti on su elus asju, mis on toredad ja millest tunned rõõmu – keskendu neile. Märka ja tunne rõõmu ka väikestest asjadest – ilus hommik, lõõgastav vann, kohtumine lähedasega.
  • ära muretse juba juhtunu pärast – seda enam muuta ei saa. Ka tulevik on alles ees – praeguses hetkes saad vaid mõelda, mida teha selleks, et eelseisev sündmus oleks rõõmustavam.
  • pane oma eesmärgid paika! Küsi endalt, mida sa oma elult soovid ning pane oma eesmärgid paika. Oluline on, et need eesmärgid oleksid realistlikud ja saavutatavad. Tunnusta end ka väikeste sammude eest, mille abil jõuad oma eesmärgile lähemale.
  • ära põgene probleemide eest, vaid lahenda need! Probleemide mõtetes ketramine ja süüdlase otsimine kulutab asjatult energiat, tekitab stressi ega lase edasi liikuda. Süüdlase otsimise ja muretsemise asemel mõtle võimalike lahenduste peale ning liigu soovitud lahenduse suunas.

, , ,