enesetunne.ee > spetsialist > kuidas vaimset tervist hoida? > mõtlemise kontrollimine > märka ja muuda:
  • mustvalgeid mõtlemismustreid (õige/ vale, hea/halb: „kui ma nüüd oma tulemust ei paranda, pole mõtet edasi üritadagi“)
  • keskendumist vaid negatiivsele (filtreerides välja positiivse: „mulle öeldi, et esinesin hästi, kuid rääkisin liiga kiiresti – neile ei meeldinud mu esinemine!“)
  • üldistamist (alati, kunagi jms sõnad: „minu käes läheb alati kõik nässu“)
  • „pean“-lauseid („ma pean selle hästi sooritama“)
  • sildistamist (pidev enda või teiste kohta hinnangute andmine, nagu „loll“, „mõttetu“, „kole“)
  • ennatlike järelduste tegemist („ta ei helistanud – ta ei soovi minuga tegemist teha“)
  • „sääsest elevandi tegemist“ (kõige hullema stsenaariumi ettekujutamine: „läksime eile tülli – ta ei andesta mulle iial“).

Negatiivsete mõtlemismustrite muutmine ei ole lihtne ülesanne, kuid selle tulemus on igal juhul pingutust väärt. Mõtlemise muutmiseks tuleb püüda vaadelda olukorda nii-öelda kõrvalt: leida tõendeid, mis mõtet kinnitaksid või ümber lükkaksid. Iseennast tuleb hinnata samamoodi nagu teisi: kuidas läheneksid sõbrale, kes on samas olukorras? Ära unusta, et keegi ei ole täiuslik ja kõik teevad vigu. Kogemustest ja vigadest me õpimegi.

, , , ,