enesetunne.ee > spetsialist > kuidas vaimset tervist hoida? > tervislikud valikud toidulaual

Tervislik toitumine põhineb mitmekülgsel toidulaual. Mitmekesisus tähendab valikuid nii ühe toidugrupi piires kui toidugruppide vahel. Seejuures tuleks eelistada võimalikult puhast (lisaainete vaba) toitu ning vältida kiir- ja valmistoite. Kiir- ja valmistoidud on sageli rasva- ja kalorirohked, kuid sisaldavad vähe erinevaid makro- ja mikrotoitaineid, mis on tervise seisukohalt hädavajalikud. Ühekülgse toiduvaliku puhul on oht, et vajalikud toitained jäävad saamata, mis võib kaasa tuua vaimse kurnatuse ja apaatsuse, nõrgenenud tähelepanu- ja õppimisvõime, kehakaalutõusu jms. Samal ajal tuleb olla tähelepanelik, et tervislik toitumine ei muutuks enesepiitsutamiseks. Kiir- ja valmistoidu täielikust vältimisest on olulisem mõõdukus – aegajalt hamburgeri, pizza või kartulikrõpsude söömine ei tee halba, kui üldjoontes on toidulaual mitmekülgne valik tervislikest toiduainetest. Lihtsustatult öeldes tuleks iga päev süüa 5 portsjonit (üks portsjon on umbes peotäis) puu- või köögivilju – soovitavalt võimalikult erinevaid ja kodumaised aiasaaduseid. Kindlasti tuleks aega leida hommikusöögi jaoks ega tohiks jätte liiga pikki pause söögikordade vahele (veresuhkru taseme langus toob kaasa viletsa meeleolu). Toidu mõjust meie meeleolule saab lisaks lugeda siit. Ülevaatlikumat informatsiooni tervisliku toitumise kohta leiab Tervise Arengu Instituudi alamlehelt toitumine.ee.

, , ,