enesetunne.ee > spetsialist > vaimse tervise hoidmiseks vajalikud oskused > stressiga toimetulek

Kuigi stressi on mitut liiki (positiivne, neutraalne, kahjulik), peame siinkohal silmas kahjulikku stressi, mis tekib erinevate objektiivsete või subjektiivsete nõudmiste mõjul ning häirib inimese kehalist ja psüühilist tasakaalu. Stressis noor võib olla pinges, murelik, ärritunud, kurb, vihane või kogeda mitut ebameeldivat emotsiooni korraga. Iga inimese stressitaluvus ja kogetava stressi põhjused on erinevad ning vahel juhtub sedagi, et stressi põhjustest ei olda teadlik.
Meie keha on loodud kohanema stressirikaste olukordadega, nagu erinevad ohud ja haigused. Sellisel juhul neerupealise hormoonid nagu adrenaliin ja kortisool aitavad inimese kehal kiiresti olukorraga kohaneda. Kahjuks ei ole keha sama võimekas tulemaks toime pikaajalise pingega. See võib panna tundma väsimust, söögiisu kaotust, ärrituvust, närvilisust, kõhu- ja peavalusid ning uinumisraskusi. Pikaajalise stressiga tuleb tegeleda, sest lisaks ebameeldivatele kaebustele, võib pikaajalisest stressist välja areneda depressioon või mõni muu psüühikahäire.

, , ,