enesetunne.ee > spetsialist > vaimse tervise hoidmiseks vajalikud oskused > vihaga toimetulek > kuidas aidata noorel vihaga toime tulla?

Vihaga toimetulekuks on mitmeid erinevaid viise. Võid anda noorele järgnevaid soovitusi, mida teha, kui ta hakkab vihaseks muutuma:

  • Võta aeg maha. Mõtle, mis sind vihale ajab ning kuidas võiksid sellega toime tulla. Isegi tülitsedes ei ole kunagi liiga hilja püüda hingata sügavalt sisse ning võtta aeg maha. Kui sul on tekkinud kellegi teisega tüli, võite kokku leppida, et jätkate vestlust mõnel muul ajal, kui mõlema intensiivsed tunded on vaibunud.
  • Loe kümneni, enne kui midagi teed. Püüa oma keha lõdvestada ning sügavalt sisse ja välja hingata. Sügava sisse-väljahingamisega saad oma südame tööd aeglustada, mis omakorda võimaldab rahuneda ja lasta tunnetel settida.
  • Püüa vaadata olukorda teisest vaatenurgast. Võibolla ei ole kõik nii nagu esialgu tundus? Kas ka sinu sõber näeks olukorda samamoodi? Kujutle, mida su sõber võiks sulle sel hetkel öelda ning anna endale sama nõu.
  • Eemaldu mõneks ajaks ärritavast situatsioonist. Kui tunned vajadust midagi lüüa, ela ennast välja näiteks lüües patja või midagi muud pehmet. Kui võimalik, võid proovida karjuda, kui ei sega sellega teisi inimesi. Võid ka patja karjuda, et enda sees olevast pingest vabaneda. Püüa enda mõtteid olukorrast eemale saada lugedes ajakirju, lahendades ristsõna, kuulates muusikat või minnes jalutama. Püüa oma tunded endast välja saada neid paberile kirja pannes või tegele mõne teise loova tegevusega, nagu näiteks joonistamine.
  • Suuna energia liikumisse. Näiteks spordi tegemisse või muusse füüsilisse tegevusse.
  • Püüa oma tundeid väljendada ennast kehtestaval (mitteagressiivsel) moel – et ennast kehtestada, tuleb esmalt endale selgeks teha oma vajadused ja see, kuidas neid vajadusi saavutada teistele liiga tegemata. Ütle teistele, et sa tunned ennast vihaselt ning miks sa nii tunned, räägi selgelt ja aeglaselt, räägi endast ja enda tunnetest (mitte teiste vigadest), räägi enda soovidest (mitte nõudmistest).

Kui raskused vihaga toimetulekul iseseisvalt endaga töötades ei möödu, on vajalik suunata noor spetsialisti vastuvõtule, kes suudab teda aidata. On mitmeid teraapiaid, mis aitavad inimesel oma vihaga toime tulla.

, , ,